חלב כמשקה ספורט

רקפת אריאלי – תזונאית קלינית וספורט R.D, M.Sc , המרכז לרפואת ספורט,
מח’ אורטופדית – מרכז רפואי אוניברסיטאי הדסה

תרבות הפעילות הגופנית והספורט בשעות הפנאי במדינת ישראל תפסה תאוצה מרשימה בעשור הראשון של המאה ה-21. יותר גברים ונשים מבצעים אימונים גופניים סדירים מבעבר ואף משתתפים באירועי ספורט הדורשים יכולות גופניות גבוהות ונחישות מנטאלית. הקפדה על תזונה מותאמת מבחינת הכמות הנצרכת, איכות המזון ועיתוי האכילה, חשובה לשם ניצול היתרונות הבריאותיים המיוחסים לאימון גופני. ארגונים רבים בעולם של ספורט ותזונה, כמו , WADA (World Anti Doping Agency)והוועד האולימפי הבין-לאומי, טוענים שתזונה נבונה ומאוזנת יכולה לספק את כל צרכיו של המתאמן באימונים ובתחרויות – חובב וספורטאי מקצועי כאחדואין להם כל צורך בתוספי תזונה. חלב הנו משקה בעל ערך תזונתי גבוה, המספק לגוף חלבונים באיכות גבוהה לשם בניית שריר ולמניעת פירוק השריר, פחמימות לשם חידוש מאגרי הגליקוגן (האנרגיה) בשריר, נוזלים ומלחים לשם רוויון הגוף והחזרת המלחים שאובדים בזיעה וויטמינים ומינלרים לשם בריאות כללית.

החלב מכיל פחמימות (לקטוז) בכמות דומה לכמות שיש במשקאות הספורט המסחריים המכילים לרוב גלוקוז, ומלטודקסטרין.כמו כן החלב מכיל חלבון קזאין וחלבון מי גבינה (whey) ביחס של 3:1 . יחס כזה מאפשר ספיגה ועיכול איטיים של חלבונים אלו, דבר התורם לרמות גבוהות בדם של חומצות אמינו. יתרון נוסף לחלבון החלב הנו שהוא מכיל כמות גבוהה של חומצות אמינו מסועפות שרשרת (BCAA – Branch Chain Amino Acid), שלהן תפקיד חשוב בבניית שריר. בהתבסס על נתונים אלו, החלו לחקור את ההשפעה של צריכת חלב על היכולת הגופנית. בשנים האחרונות מצטברות עדויות התומכות בשימוש בחלב כמשקה ספורט לאחר אימון גופני הן אימון כוח שרירי והן אימון אירובי.

צריכת חלב או שוקו לאחר אימון כוח שרירי ולאחר אימון אירובי, יכולה להיות אפקטיבית כמו ואף יותר מצריכת משקאות ספורט מסחריים בחידוש מאגרי האנרגיה, התאוששות הרקמות הרזות מהאימון והחזרת נוזלים לגוף- הן לספורטאי המבוגר, הן לספורטאי הצעיר, הן לנשים והן לגברים.